Helse & Velvære Mat, drikke og oppskrifter Naturlig skjønnhet

10 Gode grunner til at du trenger Moringa i Livet ditt

Hva er Moringa?

Moringa-treet, eller Moringa Oleifera som er dens vitenskapelige navn, er innfødt til Afrika og Asia, og er en av de mest næringsrike plantene i verden. Kort fortalt next-level supermat

Moringa tas inn i pulverform, som er laget av naturlig tørkede moringa-blader. Den har en mild smak av spinat og grønt, og kan inkorporeres inn i  karriretter, gryteretter, supper, salater, grønne smoothies og mer. 

Når det kommer til fordeler fra Moringa planten, er det nesten for mange til å telle!

Moringa: En kraftpakke med Protein, vitaminer og mineraler

Moringa er en bemerkelsesverdig næringsrik plante, og her er en oppsummering av noen av de viktigste næringsstoffene den inneholder:

  • Planteprotein: Moringa inneholder rundt 25% planteprotein, som inkluderer alle de 9 essensielle aminosyrene som kroppen vår trenger for å fungere optimalt.
  • Fiber: Den er også en rik kilde til fiber, med ca. 24% fiberinnhold, som støtter en sunn fordøyelse og bidrar til metthetsfølelse.
  • Mineralene Jern, Kalsium og Kalium
  • Vitamin K, C, E, A
  • Flavanoider som Quercetin
  • Antioksidanter: Moringa har høy konsentrasjon av antioksidanter som bidrar til å nøytralisere skadelige frie radikaler og beskytte kroppens celler.

Med en så imponerende kombinasjon av næringsstoffer, er det ikke rart at moringa er blitt anerkjent som en av de mest næringsrike plantene i verden og har et bredt spekter av helsemessige fordeler.

blader fra moringatreet

10 Helse- og Skjønnhetsfordeler Moringa kan gi

1.Reduksjon av tretthet og utmattelse

Studier har vist at enhver tid føler 1 av 5 personer seg uvanlig trette En enkelt servering Moringapulver  (10g eller 2-3 teskjeer) gir: Jern: 32,2% av ditt daglige behov (NRV) og Vitamin A: 18,9% av NRV Jern er essensielt for å redusere tretthet og utmattelse i kroppen, og vitamin A støtter metabolismen av jern, noe som sikrer bedre opptak.  Det rike innholdet av jern i moringa-pulver gjør det også ideelt for veganere, vegetarianere og de som lider av anemi.

2. Bedre Hud- og Hårhelse

Moringapulver er hyllet av Vogue magazine som “redefining beauty from within” og neste generasjons superfood. Dette superpulveret er fullpakket med hudvennlige vitaminer, inkludert: Vitamin A: 18,9% av NR Vitamin E: 16,9% av NRV. Vitamin A er essensielt for sunn, strålende hud, og vitamin E beskytter cellene mot oksidativt stress, og bidrar til å bekjempe aldringstegn. Moringa har også en av de høyeste konsentrasjonene av antioksidanter blant verdens matvarer.

Med en ORAC-verdi (Oksidant Radikal Absorberende Kapasitet) på 157 000, har den 6 ganger mer antioksidanter enn gojibær og sammenlignbare nivåer med matcha, en kjent antioksidant.

Les mer om Matcha her

Antioksidanter er essensielle for å beskytte, reparere og forebygge celleskade, og de reduserer aldringsprosessen i huden på lang sikt. De bidrar til å motvirke oksidativt stress og virkningene av frie radikaler. Frie radikaler er ustabile molekyler som skader kollagen og forårsaker tørr hud, fine linjer, rynker og tidlig aldring.

3. Sterkere Immunforsvar

En av de beste moringa-fordelene er dens superkrefter til å styrke immunforsvaret. Et sunt immunsystem er avgjørende for å beskytte kroppen vår mot infeksjoner og sykdommer. Moringa Oleifera-blader er en ekstremt rik kilde til: Jern og Vitamin A. Begge deler er essensielle for normal funksjon av immunsystemet. 

Det er gjennomført følere studier om moringas potensiale til å bidra til å forebygge visse krefformert. Moringa-blader har vist seg å ha gunstige egenskaper i kampen mot både brystkreft og kolonkreftceller..

matcha i smoothie

4. Økt muskelmasse

Moringa oleifera-blader inneholder nesten 25% protein, noe som er uvanlig høyt for en plante. Moringa Pulver inneholder alle de 9 essensielle aminosyrene. Dette gjør den til en komplett kilde til protein som støtter vekst og vedlikehold av muskelmasse. Det høye innholdet av protein i moringa gjør den spesielt gunstig for veganere og vegetarianere, som kan ha større utfordringer med å få i seg tilstrekkelig med protein.

Prøv å blande det inn i en smoothie for en oppløftende boost før eller etter trening, eller dryss det enkelt over ristede grønnsaker for en enkel måte å øke ditt proteininntak på!

5.Stressreduksjon

En studie fra 2010 i Research Journal of Pharmacology and Pharmacodynamics bekreftet at moringa-treet sine blader er en kraftig naturlig adaptogen. Har du ikke hørt om adaptogener før? Adaptogener er urter eller planter som beskytter kroppen og bidrar til å fremme balanse under stress. De har blitt brukt i århundrer i ayurvedisk og kinesisk medisin,

Studier indikerer at adaptogener ikke bare hjelper kroppen å takle stress, men også kan forbedre generell helse og ytelse. De fleste adaptogener er rike på antioksidanter, og har en antiinflamatorisk egenskap.

6. Optimal fordøyelse

Moringa-pulver er en rik kilde til kalsium, som bidrar til normal funksjon av fordøyelsesenzymer. Det inneholder også 24% fiber som kan bidra til å støtte et sunt fordøyelsessystem og regulere tarmen. 

Fiber er også nyttig for vektkontroll, da det bidrar til å at du føler deg mettere gjennom dagen, samt støtter en sunn metabolisme.

moringa treet

6. Mer energi

Moringa er en rik kilde til jern og kalsium, begge som støtter energigivende metabolisme. En grønn smoothie med moringa om morgenen vil holde deg energisk hele dagen! Eller tilsett litt Moringa i koppen din med Matcha te for “double down” på alle godsakene

7. Bedre Syn

Å ha sunne øyne og normalt syn er noe som ofte blir tatt for gitt, men krever riktig ernæring for å opprettholde normal funksjon. Moringa er en kilde til vitamin A som er den aller viktigste vitaminen for å bidra til normalt syn.

8. Sterkere Skjelett, knokler og tenner

Moringa er som nevnt en betydelig kilde til kalsium, noe som er avgjørende for å opprettholde sterke bein og sunne tenner. Å inkludere moringa i kostholdet ditt kan bidra til å forhindre beinskjørhet og redusere risikoen for tannråte. Dette gjør det til et gunstig tilskudd for folk i alle aldre, spesielt for de som er utsatt for kalsiummangel.

9. Balansert Blodsukker

Studier har antydet at moringa kan hjelpe med å regulere blodsukkernivåene. For personer som lider av diabetes eller har utfordringer med blodsukkerkontroll, kan moringa være et nyttig tilskudd til kostholdet.

Moringa inneholder  nemlig naturlige forbindelser ( isothiocyanater og klorogensyre)  som kan forbedre insulinfølsomheten, noe som bidrar til bedre regulering av blodsukkernivåene. Studier har vist at moringa-ekstrakt kan redusere blodsukkernivåene og hemme enzymer som bryter ned karbohydrater og sukker i kroppen.

Dette er også en viktig fordel til Matcha, som er nok en grunn til at disse to grønne supermat-pulverene samme = dynamitt!

10. Hormonell Balanse

Moringa har vist seg å være gunstig for å opprettholde en sunn hormonell balanse i kroppen. Dette skyldes de naturlige forbindelsene og næringsstoffene den inneholder. Vitamin B6 bidrar for eksempel til produksjonen av hormonet serotonin, som regulerer humør og søvn. Videre er vitamin C viktig for binyrenes funksjon, som er ansvarlige for produksjonen av hormoner som kortisol og adrenalin som er involvert i stressresponsen.

Antioksidantene i moringa beskytter hormonproduserende organer mot skader forårsaket av frie radikaler. Moringa kan også lindre symptomer i overgangsalderen, som hetetokter og humørsvingninger.

moringa pulver fordeler

Oppsumert er Moringa bemerkelsesverdig supermat med utallige helse- og skjønnhetsfordeler. Dette næringsrike pulveret er rikt på protein, fiber, jern, vitaminer og antioksidanter, som alle bidrar til å fremme en sunn kropp og hud.

Ved å inkludere moringa i ditt daglige kosthold, kan du styrke immunforsvaret, forbedre hudens helse, øke energinivået, opprettholde en sunn hormonell balanse og bidra til en balansert blodsukkerkontroll.

Ta vare på kroppen din og nyt alle de fantastiske fordelene moringa har å tilby!

Få Moringa i livet ditt her

Kilder

  1. Royal College of Psychiatrists. (Uten dato). Tiredness and Fatigue. Hentet fra: https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/problems-disorders/tiredness-and-fatigue
  2. US Department of Agriculture (USDA) Database for ORAC (Oksidant Radikal Absorberende Kapasitet). (2019). Hentet fra: https://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400525/Data/ORAC/ORAC07.pdf
  3. Evans, A. T., Forni, L. G., & Sandham, N. D. (2015). Incidence, aetiology and relevance of peri-operative anaemia and blood transfusion in cardiac surgery. Anaesthesia, 70(5), 539-550.
  4. Thaver, M. I., & Siddiqui, K. A. (2016). Role of Iron in the Reduction of Fatigue in Patients with Chronic Viral Hepatitis: A Systematic Review and Meta-Analysis. Gastroenterology Research, 9(5-6), 65-71.
  5. Vinoth, A., Manju, V., & Berla Thangam, E. (2013). Evaluation of in vitro antioxidant activity of Moringa oleifera Lam. J Pharm Bioallied Sci, 5(4), 11-13.
  6. Pari, L., & Kumar, N. A. (2002). Hepatoprotective activity of Moringa oleifera on antitubercular drug-induced liver damage in rats. Journal of Medicinal Food, 5(3), 171-177.
  7. Pal, S., Mukherjee, P. K., Saha, K., Pal, M., Saha, B. P., & Saha, D. R. (1995). Studies on some psychopharmacological actions of Moringa oleifera Lam. Phytotherapy Research, 9(1), 37-40.
  8. Karim, N. A., Ibrahim, M. D., & Kntayya, S. B. (2016). Rukayadi Y. In vitro antimicrobial activity of Moringa oleifera extracts against food-borne microorganisms. Food Control, 63, 179-185.
  9. Williamson, E. M. (2002). Major herbs of Ayurveda. Elsevier Health Sciences.
  10. Cáceres, A., Cabrera, O., Morales, O., Mollinedo, P., Mendia, P., & Mollinedo, P. (1991). Pharmacological properties of Moringa oleifera. 1: Preliminary screening for antimicrobial activity. Journal of Ethnopharmacology, 33(3), 213-216.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

2
0