OH YES Investor
bli medeier i oh yes
På ohyes.no tilbyr vi mer enn bare produkter; vi gir deg en løsning for en bedre fremtid. Velg sunt og bærekraftig med oss. Uten kompromiss.
bli medeier i oh yes
På ohyes.no tilbyr vi mer enn bare produkter; vi gir deg en løsning for en bedre fremtid. Velg sunt og bærekraftig med oss. Uten kompromiss.
Søstrene vokste opp i en tid der «intoleranse» for ulike matvarer ikke var et tema. Etter en konkurs sikter Oh Yes-gründerne mot en omsetning på 100 millioner kroner på mat og produkter for denne kundegruppen.
Finansavisen, 19. jan. 2024 Tweet
Del kampanjen:
Problemet
Å ta enkle valg er lettere sagt en gjort
Til tross for at de fleste nordmenn ønsker å ta sunnere og mer bærekraftige valg, viser tall at over 60% av maten i handlekurvene er ultraprosessert, og flertallet sliter med overvekt eller livsstilssykdommer. Dette skyldes mangel på tilgjengelige- og praktiske sunne alternativer, samt usikkerhet om hva som er sunt og bærekraftig.
Oh Yes sikter mot å være et pålitelig univers for både forbrukere og forhandlere, hvor alle produkter er nøye vurdert og godkjent. De skal være lett tilgjengelige med en førsteklasses brukeropplevelse for både sluttbrukere (B2C) og forhandlere (B2B).
85%
Av alle nordmenn
Sier at de ønsket å ta sunnere valg i 2022
80%
Av alle nordmenn
Har et ønske om å leve mer bærekraftig enn de gjør i dag
Enkle måter
Å kjøpe et komplett sortiment konsumentvarer som er både sunne, etiske og bærekraftige
løsningen
Sunt og bærekraftig
Uten forvirring
Bredt Sortiment
Tilpasset dine behov
Høy kvalitet
Uten kompromiss
Susanne Holzweiler
Co-Founder @HolzweilerBjörn Artursson
CFO @Dig SnacksJulie T. Varner
Creative Director @Bik BokAnne Reed-Larsen
Strategisk rådgiver PR og KommunikasjonForretningsmodellen
Vertikal integrasjon gjennom hele verdikjeden
Oh yes har i dag en tredelt forretningsmodell der vi er representert i markedet både som importør, grossist og detaljhandler. Dette gir oss muligheten til å maksimere marginer og sikre en betydelig posisjon i verdikjeden.
Denne forretningsmodell er styrket av et team med omfattende erfaring innen salg og markedsføring, samt in-house kompetanse i grafisk design og nettbutikkdrift. Denne unike kombinasjonen av ferdigheter har gjort det mulig for oss å operere både som distributør og detaljist.
Vårt neste strategiske trekk er å lansere egne produkter, noe som vil øke lønnsomheten og gi et desto større eierskap til verdikjeden. Med eksisterende salgsplatformer allerede på plass, er vi godt posisjonert for å distribuere disse nye produktene raskt og effektivt i markedet.
Steg 1 ✅
etablere og utvikle salgskanaler og kundebase
I løpet av første driftsår har selskapet gjennomført en målrettet utvikling av våre B2B- og B2C-nettbutikker. Dette innebærer en vellykket integrasjon med tredjeparts logistikkpartner (3PL), samt systemer for salgsprognoser, varepåfylling, betalingsløsninger og regnskap. Denne automatiserte infrastrukturen gjør at vi er i posisjon til å generere overskudd allerede fra starten av 2024.
Steg 2 ➡️
UTVIKLE EGEN MERKEVARE I SAMARBEID MED AKER BIOMARINE
Med salgskanalene klare, er neste steg å lansere vår første merkevare. Dette gjør vi i samarbeid med Aker Biomarine og blir en del av en kosttilskuddserie. Vi henter derfor nå kapital for å fokusere på å skalere salget og videreutvikle flere produkter gjennom året.
Steg 3 ➡️
OHYES 2.0: SKREDDERSYDD FOR VÅRE KUNDER
Vi vil implementere en AI-drevet spørreundersøkelse for å forbedre markedsføringen og levere personlig tilpassede produktanbefalinger basert på kundenes individuelle egenskaper og behov.
OH, HELLO!
Et operasjonelt og strategisk team med drivkraften for å lykkes
Elisabeth Nyström
Co-Founder + COOAnnette Holst
Co-Founder + CEOAnne Reed Larsen
StyremedlemStrategiske partnere
Vi har et nettverk av nøye utvalgte partnere og rådgivere som spiller en sentral rolle i vår vekststrategi. Resek er vår partner for digitalt salg og performance marketing, som sikrer effektiv skalering av vår virksomhet. MXNEY fungerer som vår strategiske rådgiver og vekstpartner, mens Open Innovation Lab tilbyr et bredt partnernettverk og rådgivningstjenester. Digital Insight bidrar som investor og strategisk rådgiver. Gjennom samarbeid med Two fokuserer vi på å skape en sømløs kundeopplevelse og redusere tiden brukt på fakturering. Ramberg tar hånd om all vår lager- og logistikkvirksomhet, slik at vi kan fokusere fullt ut på vår kjernevirksomhet. Aker Biomarine er vår partner i utvikling av vår første produktserie.
vår historie
Oh Yes fortsetter å vokse og inspirere, drevet av grunnleggernes lidenskap og dedikasjon til en sunnere livsstil
Elisabeth sin reise
I over et tiår taklet Elisabeth utfordringer i krevende jobber, fra restaurant til salg. Hun beholdt en grunnleggende disiplin innen kosthold og søvn, som følge av en gryende interesse for feltet. Hun ble stående i tøffe salgsjobber i 1–3 år der andre ga opp etter uker eller måneder. I perioder balanserte hun to jobber samtidig, og demonstrerte en bemerkelsesverdig utholdenhet.
Annette sitt vendepunkt
Annette overvant tidlige helseutfordringer gjennom betydelige livsstilsendringer. med ny giv og energi fullførte hun sin andre høyskoleutdanning i grafisk design, samtidig som hun jobbet fulltid hos Kolonihagen.
Tidlige suksesser og lærdommer
Disse erfaringene ble motivasjonen til at søstrene startet opp sin første bedrift. Med en dyp lidenskap for helse og bærekraft, og rik erfaring innen salg, markedsføring og design, hadde de et felles mål: å gjøre det enklere for folk å ta sunne valg, uten å måtte inngå kompromisser. Med hver sin nyfødte baby i armene begynte eventyret til det som skule bli til dagens Oh Yes:
Med et nyoppstartet distribusjonsselskap sikret Elisabeth viktige avtaler med norges største helsekostkjeder og 100 uavhengige forhandlere. Annette jobbet med kommunikasjon, grafisk design og bygde den første forhandlernettbutikken.
Gjennom flere prosjekter, produktkategorier og en fysisk butikk, lærte vi verdien av å holde fokus og unngå for mange avsporinger. Vi lærte også verdien av nok arbeidskapital og gode partnerskap for å kunne nå alle mål og lykkes med videre skalering.
Oh Yes AS blir født
I 2023 etablerte Elisabeth og Annette Oh Yes AS, bygget på tidligere erfaringer og med en forbedret forretningsmodell. Selskapet inngikk viktige avtaler med leverandører og kunder ved oppstart, som sikret omsetning fra første stund. Summen av erfaringer kombinert med to fullintegrerte salgsplattformer gjør Oh yes AS til et selskap som kan skalere raskt uten behov for flere menneskelige ressurser. Det gjør også at veien til lønnsomhet er kort.
Fremtidsutsikter
Med et solid fundament er vi nå klare for å ta et enda større eierskap til verdikjeden og lansere egne produkter. Ved å fokusere på forhandleravtaler, salgsnettverk og tekniske løsninger i 2023, kan vi bruke 2024 på å skalere virksomheten både i eksisterende og nye kanaler.
📲 Introduserer løsninger for skreddersydde produktanbefalinger og tilpasninger med abonnementsløsninger i 2024.
Markedsmuligheter
Wellness har blitt den nye globale økonomien
I 2023 står vi overfor en transformasjon der velvære har blitt en av de største økonomiske drivkreftene innen consumerism. Denne endringen drives av en økende bevissthet rundt helse, bærekraft og livskvalitet blant forbrukere globalt. Kunder investerer mer i produkter og tjenester som forbedrer deres fysiske, mentale og emosjonelle velvære, noe som skaper enorme muligheter for bedrifter og investorer.
Vi ser en akselererende vekst i sektorer som helsekost, bærekraftig livsstil, mental helse og fitness, noe som understreker forbrukernes vilje til å betale mer for varer og tjenester som støtter deres velvære.
Norge leder an globalt som en nasjon som bruker mest penger per kapita på helse- og velværeprodukter, og tjenester. Pengebruk på konsumvarer som gir helse og velvære er av de kategoriene som er mest resistente mot økonomiske nedgangstider. Dette gir et unikt mulighetsrom for Oh Yes å ta en posisjon i.
Globalt 🌍
$ 4,5 mrd
Globalt velværemarked
5–10%
Forventet årlig vekst
$ 557,6 mrd
Forventede salg i helsekostmarkedet i 2024
Norge 🇳🇴
#5
Land i velværeutgifter per innbygger globalt
> kr 1 mrd
Orklas omsetning fra plantebaserte produkter i 2021
12%
Vekst i fri-fra-produkter
Scandinavia 🇳🇴🇩🇰🇸🇪
#1
Rater for medlemskap i treningssentre og konsum av økologisk mat i Europa
Helse og velvære er den aller kraftigste forbrukerkraften i 2021
– Nielsen IQ 2022
Vi er klare til å gripe mulighten!
Et mulighetsrom dominert av internasjonale aktører hvor ingen har tatt en nordisk posisjon
I Norge ser vi at retailkandskapet i stor grad er preget av 2 dominerende kategorier: det mer tradisjonelle helsekostmarkedet, samt store distributører og netthandlere som tilbyr “alt” fra det konvensjonelle til bedre alternativ på tvers av et hav av merkevarer og kategorier. Dette etterlater kunden til å måtte finne ut av hvor rettferdig eller sunt produktet er selv, med risiko for eksponering av villedende “grønnvasking” og “sunnvasking”
Aktørene som holder en tydelig standard faller innenfor små nisjer, med begrenset nedslagsfelt.
Enn så lenge er det ingen større ledende aktører som har tatt en tydelig posisjon innen helse og velvære, med en klart definert og omfattende etisk standard, som også tilbyr et bredt sortiment av moderne merkevarer som retter seg mot fremtidens forbruker.
Her ser vi en unik mulighet til å ta en ledende posisjon.
Målgruppen
Fra New Age til den nye normalen
Morgendagens forbrukere stiller stadig høyere krav til produktene de kjøper. Dette drives særlig av kvinner, og vi tror på kraften i the “SHEconomy”. En målgruppe med større endringsvillighet som tar beslutninger for både seg selv og sin husholdning.
Vår tilnærming – å kombinere helse, bærekraft, kvalitet og sterk branding – resulterer i en produktportefølje som tiltrekker et bredt spekter kunder. Vi ser store muligheter i ulike segmenter, fra helsekost og velvære til HoReCa, reiseliv og livsstil.
90%
Av Oh Yes sine kunder er kvinner mellom 25-50 år
80%
Av alle innkjøpsvalg i husholdninger i dag blir tatt av kvinner
Av alle utgifter til velvære går mot produkter
Investeringsmuligheten
Totalt kapitalbehov kr 500.000 – 1.000.000,–
Produkt-utvikling
kr 200-400.000,–
I samarbeid med Aker Biomarine, tar Oh Yes steget inn i merkevareutvikling. Vår første produktserie, planlagt lansert våren 2024, fokuserer på cellulær helse for kvinner. Denne unike serien med kosttilskudd representerer en innovativ tilnærming til helse og velvære, spesialtilpasset kvinnelige behov.
Skalering av salg og markedsføring
kr 100-200.000,–
For å akselerere vår vekst, vil vi øke investeringene i digital markedsføring og utvide vår tilstedeværelse på diverse plattformer. Dette inkluderer styrking av strategiske partnerskap med bransjeeksperter og influencere, noe som vil berike vår innholdsstrategi og fremme merkevarebevissthet.
Utvikling av plattform og AI-modell
kr 100–200.000 kr
Vi utvikler en spørreundersøkelse drevet av AI-teknologi for å tilby kundene våre mer skreddersydde produktanbefalinger og øke mersalget. Dette vil, i kombinasjon med abonnementsløsninger, signifikant øke kundenes livstidsverdi og dermed forbedre avkastningen på vår markedsføringsinvestering.
Utvidelse av tilbud og sortiment
kr 100–200.000,–
Oh Yes planlegger å utvide sortimentet med flere ettertraktede merker innen vellykkede kategorier, samtidig som vi utforsker nye, etterspurte nisjer innen wellness. Med tusenvis av månedlige googlesøk og lav konkurranse i disse nisjene, posisjonerer vi oss for å ta en ledende rolle i markedet.
Startdato
07.12.2023
Sluttdato
25.03.2024
Aksjer for salg
313 stk
Pris pr aksje
kr 3200,–
Minste investering
1 aksje (kr 3200,–)
Maks investering
313 aksjer (kr 1.002.600,–)
Totalt kapitalbehov
kr 500.000,–
Verdi før emisjon
kr 12.000.000,–
Verdi etter emisjon ved full utvanning
kr 13.002.600,–
I verdsettelsen på 12 millioner kroner før penger har vi benyttet flere metoder for å argumentere for denne verdien.
Inntjeningsbasert tilnærming
Basert på det forventede driftsresultatet på 2,098,826 kroner og en omsetning på 15,009,290 kroner neste år, kan vi anvende en inntjeningsmultiplikator. Dette er en standard metode hvor man vurderer hvor mange ganger driftsresultatet (eller EBITDA) man er villig til å betale. Gitt selskapets vekstpotensial og bransjens standardmultiplikatorer, kan en multiplikator på 5-6 ganger driftsresultatet være fornuftig, noe som understøtter en verdsettelse rundt 12 millioner kroner. En annen metode til å gi samme resultat er fokusert på selskapets forventede omsetning, i dette tilfellet 15,009,290 kroner, med en diskontering til dagens verdi.
Kvalitative faktorer
Gründernes kompetanse:
Annette og Elisabeths kompetanse og erfaring bidrar til selskapets vekstpotensial og reduserer risikoen for investorer. Deres ferdigheter og erfaringer er avgjørende for å navigere markedsutfordringer og finne nye vekstmuligheter, og har bidratt til at de har kunnet bygge bedriften med tilhørende nettsider og grafisk materiell uten eksterne ressurser
Kundelister og nettverk:
Etablerte kundelister og leverandører er essensielt for å sikre løpende salg og for å tiltrekke nye kunder. Dette vil bidra til langsiktig suksess.
Nettsider og
Markedsplattformer:
2 nettsider, en tydelig merkevare og etablerte sosiale medie kontoer med flere tusen følgere øker selskapets synlighet og tilgjengelighet, og tiltrekker seg nye kunder på en effektiv måte
Tidligere ulønnet arbeid:
Mellom Elisabeth og Annette ligger det 3 årsverk med ulønnet arbeid. Dette representerer en betydelig investering i selskapet. I tillegg til å underbygge gründernes engasjement og dedikasjon.
Markedspotensial og vekststrategi:
Selskapets strategi for fremtidig vekst og evne til å kapitalisere på markedsutviklingen er en viktig faktor. Oh Yes har klart å få et fotfeste i en av de raskest voksende nisjene innen retail, som gir dem en fordel for videre vekst.
Ditt investeringstilbud
Alle våre investorer får kvartalsrapporter, forhåndstilgang til våre salg og kampanjer samt invitasjoner til våre arrangementer med begrensede plasser først.
Invester i 1-2 aksje
Få gavekort på 200 kr
fra 3.200 kr
Invester i 3-9 aksjer
Få et gavekort på 600 kr + 10% rabatt på hele nettbutikken i 1 år.
fra 9.600 kr
Invester i 10-15 aksjer
Få et gavekort på 2.000 kr + 15% rabatt på hele nettbutikken i 1 år.
fra 32.000 kr
Invester i 16-313 aksjer
Få et gavekort på 3.000 kr + 20% rabatt på hele nettbutikken i 2 år.
fra 51.200 kr
6 gode grunner
Hvorfor burde du investere i Oh Yes?
Et selskap tuftet på positiv endring
Oh Yes ble grunnlagt med en visjon om å skape positiv endring. Vi står ikke alene – forbrukerne i neste generasjon krever handling innen helse og bærekraft, ikke bare ord. Våre produkter og tjenester er nøye utformet for å møte disse kritiske behovene i samfunnet og vi er stolte av å lede an med de reneste og mest bærekraftige standardene.
Eksponensiell markedsvekst
Wellness- og helsemarkedet er i en periode med eksplosiv vekst og Oh Yes er strategisk posisjonert for å utnytte denne trenden. Med vårt fokus på personlig og miljømessig velvære, er vi klare for å skalere og utvide vår påvirkning. Vår portefølje omfatter sektorer som mat, kosmetikk og helsekost – områder kjent for sin robusthet selv under økonomisk usikkerhet.
Flere bein å stå på
Som retailer og distributør har vi eierskap til store deler av verdikjeden. Dette betyr større marginer enn kun retail, men også en diversifisert inntektsstrøm. Ved å både rette oss mot kunder direkte så vel som forhandlere, sikrer vi verdifull brukerdata B2C men også en større påvirkning ut i markedet.
Ved lansering av egne produkter vil denne posisjonen styrkes ytterligere. Vi har strategisk valgt å etablere salgskanalene B2B og B2C først slik at veien til marked for egen produktserie blir kort.
Et selskap med proven track record
Hos Oh Yes er vi stolte av vår lojale kundebase og etablerte forhandlere som støtter vår visjon. Med en imponerende gjenkjøpsgrad på 1.5 innenfor en periode på et kvartal. Vi har forhandlere som har stått ved vår side gjennom utfordrende tider Dette understreker vårt løfte om kvalitet og pålitelighet.
Et team med erfaring og GRIT
Grunnleggerne Elisabeth og Annette har vist ekstraordinær utholdenhet og engasjement, fra å starte selskapet under en barselpermisjon til å håndtere utfordringer under pandemien. Dette kombineres med deres unike og komplementære ferdigheter og kunnskap og danner kjernen i Oh Yes. Ved å investere i Oh Yes, investerer du i to dedikerte innovatører som konstant streber etter å forbedre og utvide et unikt og etterspurt tilbud.
Overveldende etterspørsel
Oh Yes’ største utfordring og mulighet ligger i den enorme etterspørselen som overgår det selskapet klarer å levere grunnet likviditet. Dette er ikke bare en utfordring, men også en bekreftelse på markedets anerkjennelse av våre verdier og kvalitet. Dette er et klart signal om det betydelige vekstpotensialet som ligger foran oss. Med tilstrekkelig arbeidskapital i dag, kan vi oppnå lønnsom vekst i morgen.
2023–2027
Nøkkeltall
Omsetning i dag er fordelt mellom 70% distribusjon og 30% nettbutikk.
For detaljert regnskap og driftsbudsjett se “dokumenter” øverst på siden.
Vi øker i 2024 omsetning og derav resultat gjennom følgende aktiviteter:
- Salg til nye B2B kunder og kjeder
- Mersalg av nye produkter til eksisterende kunder
- Skalering av e-handel og digital salg
- Lansering og salg av ny produktserie med Aker Biomarine
Med dagens kostnadsstruktur som har lave faste kostnader og få ansatte estimeres det solid lønnsom drift i 2024 og å være cash positive i 2025.
Dette alene er oppnåelig umiddelbart med mer arbeidskapital og bedre vareflyt, slik at vi klarer å selge 100% til etterspørsel.
På grunn av automasjon og integrering mellom plattformer, fulfilment og økonomi har selskapet mulighet til å skalere betraktelig både med e-handel og større B2B kunder (kjeder) uten å måtte ansette et stort team.
Videre skalering av nettbutikk og lansering av egne produkter i 2024 vil bidra til flere inntektsstrømmer samt bedre marginer.
Enhver investering i aksjer er beheftet med betydelig risiko. Dersom noen av risikofaktorene, inkludert de nedenfor skulle materialisere seg, kan det ha negativ innvirkning på selskapet, både nåværende og fremtidige virksomhet sitt resultat, likviditet og finansielle stilling for øvrig. Dette innebærer at verdien av aksjene kan reduseres, slik at investorer kan risikere å tape hele eller deler av investeringen. En investor bør ikke investere i aksjer dersom vedkommende ikke har råd til å tape hele investeringen. Risikofaktorene som er presentert under og i prospektet må anses å være særlig viktige, men gir ikke en uttømmende beskrivelse av det totale risikobildet.
1. Økonomisk og finansiell risiko
Det er en risiko for at salgsprognoser ikke realiseres som følge av forsinkelser av leveranser, at leverandører har utfordringer med produksjon, eller at forhandlere enten trekker seg eller går konkurs.
Dette kan medføre en forsinket omsetningsvekst, og negative økonomiske resultater på kortere sikt.
Endringer i valutakurs kan påvirke selskapets inntjening da store deler av salget er importvarer.
Selskapet har benyttet en konservativ salgsprognose som ligger til grunn for investeringstilbudet, og det har blitt gjort på bakgrunn av en grundig markedsanalyse, historisk salgsvolum og forecast på nye kunder. Kredittrisiko anses som liten, siden salg til kundene gjøres opp ved avtaleinngåelse og betalingsbetingelser er 14 dager.- 30 dager. På majoriteten av kundene faktureres de via TWO som tar risikoen for oss.
2. Aksjerisiko og verdsettelsesrisiko
Det vil være ytterligere risiko forbundet med å eie unoterte aksjer, da disse er mindre likvide. Aksjene handles ikke på en regulert børs, og kan dermed bli vanskeligere å omsette hvis man ønsker å selge sin beholdning. Det er ikke lagt noen planer om exit for aksjonærene, men det vil bli vurdert hvis en gunstig mulighet oppstår. Verdivurdering av virksomheter innebærer blant annet en vurdering av potensialet for fremtidig inntjening. Dette vil være skjønnsmessige vurderinger. Konklusjonene er diskutable, siden det sjelden finnes et eksakt svar.
3. Marketrisiko
Selskapet opererer i et fritt marked, og er avhengig av råvarer, underleverandører og andre for at selskapet skal fungere. Selskapet har god oversikt, men begrenset kontroll over alle faktorene som påvirker deler av virksomheten. Selskapet har også flere konkurrenter, og det kan være andre aktører som som distribuerer og selger relativt sammenliknbare varer.
Selskapet holder øye med konkurrentene og arbeider kontinuerlig med produktutvikling, så det kan tilby unike produkter til kundene, til en rettferdig pris. Selv om det ikke ser slik ut, kan en ny pandemi redusere den økonomiske handlefriheten til sluttkunder. Erfaringen vi har hatt med pandemien i Norge hittil er at salg øker i visse kanaler og går ned i andre, og med en solid ehandelsplattform og apotek som kunder er vi bedre rustet nå. Faktorer som en pandemi og krig kan også påvirke råvareleverandører, verdikjeder og mer.
4. Operasjonell risiko
Selskapet organisasjon består i dag av 2 fulltidsansatte, og er følgelig sårbar. På bakgrunn av dette, er selskapet veldig fokusert på å automatisere og outsource rutinemessige operasjonelle prosesser slik at driften er minst mulig avhengig av de ansatte for å fungere.
5. Politisk risiko
Selskapet har ikke planlagt salg til ustabile områder av verden, og vil i overskuelig framtid være orientert mot Norge og Norden, og deretter vestlige land. Politisk risiko er også til stede i disse markedene, men vurderingen er at denne risikoen er lav.
6. Omdømme risiko
Alvorlige feil eller manglende feil ved selskapets produkter kan svekke omdømmet av selskapets og dets produkter med påfølgende svikt i salget. Selskapet har god kunnskap og erfaring med å kvalitetssikre produkter, og vil reagere umiddelbart hvis det oppstår mistanke om manglende kvalitet på produktet. Det har aldri oppstått en situasjon som har redusert eller skadet omdømmet.