Flytt fokuset på Black Friday

På Black Friday gir vi 100% av overskuddet fra nettbutikken tilbake til Kirkens Bymisjon. Gi deg selv eller noen du er glad i en fin,etisk og bærekraftig gave. Vi sørger for at overskuddet går videre.

Black Friday, hva er problemet?

Konseptet Black Friday,  som tidligere var bedre kjent som den største shoppingdagen i USA, har for lengst fått etablert seg også i Norge. Den siste fredagen i måneden har blitt synonymt med starten på en sesong med juleshopping. Og flere store aktører kliner til med elleville tilbud ikke bare på fredag, men gjerne hele uken, eller i visse tilfeller hele måneden.

Sluttresultatet er en enorm pågang både fysisk i butikker og på nett, som preges av impulskjøp som ofte er lite veloverveid. Jo større butikken eller kjeden er, jo flere tilbud, og jo større markedsbudsjett for å promotere det hele. I fjor ble det registrert over 40 millioner kortkjøp under black week i Norge. På tross av at flere store aktører har blitt avslørt for både prisjuks og villedende markedsføring er det enorm pågang, og kjøpspress som fører til impulskjøp som man ofte ikke trenger eller angrer på.

Så hvorfor er dette et problem?

  • Å shoppe er et privilegium. Et privilegium mange Nordmenn har. Men visste du at over 11% av Norges befolkning lever under EU’s fattigdomsgrense? eller at det finnes mange individer som gruer seg til jul, da de savner noe så “selvfølgelig” som Familie, raushet og måltidsfellesskap?
  • Alt man kjøper, har blitt produsert, pakket inn, transportert og distribuert. Hele denne verdikjeden gir et fotavtrykk. Både i form av CO2 utslipp, men også veldig ofte er produktet pakket inn i mye plast som kan komme på avveie. Og ofte er enten råvarene eller sluttprodukt  produsert på en lite etisk måte for verken menneske eller miljø. Dette er både  lite bærekraftig, og ganske uheldig om du ender opp med å ikke bruke produktet fordi det var et spontankjøp.
  • Ved slutten av forrige halvår forelå det nesten 700.000 inkassosaker fra forbrukslån i Norge alene. Kortsiktig gjeld har økt i flere år, og enkel netthandel og kredittløsninger fra stor retailaktører gjør ikke saken bedre. Flere hundre tusen nordmenn anses  også å være shoppingavhengige.
  • Innen retail blir fort Black Friday forbeholdt de som er størst og har enorme markedsbudsjetter. Dette gjør gapet mellom de store og små enda større, i et landskap der å være en liten eller melllomstor butikk allerede er utfordrende.

Hvorfor Kirkens Bymisjon?

Vi ønsker å rette blikket mot de i samfunnet som ikke har muligheten til å dra ut og shoppe, men har behov for noe mye mer grunnleggende. Alt det som så mange av oss tar for gitt, og er det som virkelig betyr noe. Kirkens Bymisjon jobber for mennesker som strever med hverdagen på mange ulike måter. Og i dette tilfellet vil alt gå til deres julekampanje “gled noen som gruer seg til jul”.

For mange er julen en tid full av kjære tradisjoner. Familie, raushet og måltidsfellesskap. Kirkens Bymisjon vet at for noen er det helt andre ord som beskriver julen. Den er en smertelig påminnelse om det som kunne ha vært. Å se og høre om andres julehøytid kan gjøre vondt.

Derfor ønsker vi å gi tilbake til arbeidet rundt julehøytiden og å sikre at flest mulig får varme måltider og gode steder å være.

Win-win-win-win

Ved å handle hos oss kan du være sikker på at produktet du klikker hjem er rent og naturlig. produsert på en så etisk og bærekraftig måte som mulig. Og håndplukket av oss for din fantastiske kvalitet.

Dette er derfor en anledning til å kjøpe en litt mer gjennomtenkt gave, fra produsenter som allerede gjør den viktigste jobben med å sørge for bærekraftig og etisk produksjon, samtidig som det kan bidra til velvære i ditt eget eller mottakeren sitt liv.

Og i tillegg til dette så sørger vi for at overskuddet på denne dagen går tilbake til Kirkens bymisjon, slik at vi også jobber lokalt med mennesker som trenger vår støtte.

Hva betyr dette? En gave til deg, en gave tilbake til moder jord, en gave til oss som får bidra, og en gave til individer som trenger litt ekstra glede.

Vi kaller det win-win-win-win.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.