Ingrediens Spotlight: Kakao

Takket være det siste tiårets rawfood- og superfood bevegelse, har det etterhvert blitt en rimelig kjent sak at kakao og sjokolade kan være ekte supermat som er fullt av næring. Men betyr dette at all kakao og sjokolade er bra for deg? Nei, det er det jo selvsagt ikke. Her snakker man om råvaren kakao i sin reneste form fremfor blandingsprodukter (også kjent som kakao) som gjerneer fulle av melk, sukker og andre tilsetninger. På engelsk differensieres ordene Cacao fra Cocoa, og den store forskjeller er at Cacao eller Rå Kakao inneholder kun én ting. Nemlig ren kakao i form av pulver, nibs el.l. Og det er denne vi skal dykke ned i og bli litt bedre kjent. Som en god påminner hvorfor litt (eller mye) sjokolade i livet kan være en veldig god ting - så lenge råvarene og produktene velges med omhu.

Hva er kakao?

Du sier cocoa.. jeg sier cacao.. Men hva er forskjellen? Begge ord kommer fra theobroma cacao, det opprinnelige klassifiseringsordet på kakaotreet. Når man på engelsk bruker order Cacao (råkakao) snakker man om bønner, frø og trær i sin rå og ekte form. Mens Cocoa er mer korrekt så fort bønnene er fermentert, tørket eller brent. Det samme begreper kan brukes når produktet er videre foredlet til kakaomasse eller kakaopulver. Det kan virke forvirrende fordi disse begrepene brukes om hverandre.

Og når produsenter som Regia eller Nesquick bruker ordet kakao,  er det snakk om pulver som ikke bare inneholder kakao i sin rene form. Men også gjerne sukker, melk og muligens andre tilsetninger. Så om du ønsker å innta kakao som et tilskudd til en sunt og balansert kosthold bør du sjekke næringsinnholdet på baksiden av pakken når du velger produkt slik at du er sikker på at du har valgt råvaren i sin reneste form.

kakaotre økologisk kakao

Kakao som Superfood

Kakao — kjent som “gudenes mat” av Inkaindianerne, er noe av det mest næringsrike du kan spise. For å bevare mest mulig denne næringen bør kakaobønnen forbli i sin rå tilstand og ikke behandles på temperaturer over 45 grader. I konvensjonell sjokolade er kakaobønnene ristet (stekt), som ødelegger 60–90% av næringen — mens i raw sjokolade er mye bevart. 

Det skal dog sies at Kakao inneholder ca. 300 ulike kjemiske komponenter. Og det er godt mulig at det også finnes komponenter og næringsstoffer som drar nytte av varmebehandling også.

Listen over ernæringsmessige fordelene ved rå kakao er lang, og basert på mye forskning. Så her er det bare å hive nedpå.

1. Kakao har et ekstremt høyt antioksidantinnhold 

Råkakao inneholder 20 x så mange antioksidanter som blåbær og 100 x så mye som en banan. Disse antioksidantene kan bidra til å motvirke aldring og forebygge kreft, samt andre livsstilssykdommer. I tillegg er antioksidanter medvirkende i å bremse synlig aldring av f.eks. huden. Så litt ren sjokolade kan bidra til et mer vitalt og ungdommelig utseende med strålende hud og hår.

2. Rå kakao er en mineralbombe 

Kakao er utrolig rikt på livsviktiger mineraler. Kakao inneholder mer jern per 100 g enn rødt kjøtt, og mye mer kalsium enn melk. Samt kalium og kobber og zink. Det inneholder også mer magnesium enn de fleste planter vi spiser. Dette er særlig relevant fordi magnesium er det mest vanlige materialet for en vestlig person å ha mangel på. Og dette mineralet er involvert i et hundretalls biokjemiske prosesser i kroppen. Det er bl.a. utrolig viktig for søvn og restitusjon, som påvirker helsen din på alle nivåer.

3. Kakao kan forebygge diabetes type 2

Studier indikerer at 48% av de som har type 2 diabetes har lave mineralnivåer i kroppen. Særlig av Magnesium. Denne mangelen kan hindre insulin fra å holde blodsukker stabild. Magnesium er altså svært fordelaktig for de med type 2 diabetes. Forskning indikerer også at sannsyligheten for å utvikle diabetes er desto høyere hos de med lavt magnesiuminntak. Et studie med mer enn 4000 mennesker over 20 år fant at de med høyest høyest magnesiuminntak hadde en 47% lavere sjanse for å utvikle diabetes

etisk og økologisk råkakao

4. Kakao er bra for tarmhelse og Mikrobiomet

Råkakao er en god kilde til kostfiber, og 2 spiseskjeer kakao inneholder hele 3,6g fiber. Dette er viktig for et fungerende tarmsystem og god fordøyelse. Men i tillegg til dette har kakao en naturlig prebiotisk effekt som kan bidra til å populere funstige tarmbakterier i kroppen sitt mikrobiom. Dette påvirker kroppen sin helse, da 70% av immunforsvaret vårt sitter i mikrobiomet. Mikrobiomet er samlingen med mikroorganismer som lever i eller på mennesker og dyr. Det er også kjent for mange som tarmbakterier, men inkluderer en rekke mikrober hele veien fra huden, inn i øret, nesen og halsen, og ned hele veien til tarmen. Mennesker er 100% avhengig av et mangfold av gode bakterier for å opprettholde god helse – noe en rekke studier bekrefter.

5. Råkakao kan bidra til bedre hjerte- og karhelse

Kakao i form av pulver eller sjokolade kan bidra til å senke høyt blodtrykk. Dette er fordi flavanolene i kakaoen kan bidra til økt nitrogenoxid. Men også det høye innholdet av ulike antioksidanter som er gunstig for kardiovaskulær helse. Alle disse komponentene bidrar til økt blodsirkulasjon og mange andre funksjoner i kroppen som er viktig for god helse.

Studier har vist at mennesker som inntar sjokolade rik på flavanoler (ren sjokolade med minimal prosessering) bidro til en signifikant reduksjon i blodtrykk sammenliknet med de som ikke gjorde det.

Disse samme egenskapene har også blitt vist gjennom studier at kan forebygge hjerteinnfarkt og slag. Samt virker naturlig blodfortynnende, og senker dermed det “dårlige” LDL kolesterolet hos de med høyt kolesterol, i tillegg til å redusere inflammasjon.

To svenske studier fant at individer som konsumerte 15–30 g ren sjokolade hver dag redusere risikoen for hjertestans og andre komplikasjoner signifikant.

organic cacao beans
6. Kakao er bra for hjernen

Et to ukers studie med 34 eldre personer som ble gitt flavanol-rik kakao fant at blomstrøm til hjernen økte med 8% etter én uke, og 10% etter to.

Og videre studier indikerer av daglig inntak av kakao-flavanoider kan forbedre kongnitiv ytelse hos individer med og uten psykiske funksjonshemninger.

Disse studiene indikerer en positiv rolle for kakao når det kommer til hjernehelse og mulig forebygging av nevrodegenerative sykdommer som alzheimer og parkinsons. Flere studier på dette området trengs, men mye tyder på at ettersom Kakao også kan bidra til å reduserer inflammasjon som er en årsak til disse livsstilssykdommene at det kan være gunstig.

7. Rå kakao gjør deg litt lykkeligere

Kakao øker produksjonen av  hormoner som bidrar til gi deg en følelse av tilfredshet og i beste fall euforia. De er kjent for å kunne bidra til å løfte depresjon og vil og gi deg økt sexlyst.

Tryptophan, bl.a. er en aminosyre som man finner i kakao, og som er lenket til produksjon av serotonin. En hormon som gir en følelse av lykke og tilfredshet.  

Sjokolade inneholder også noe som forskere kaller anandamide, et molekyl som finnes naturlig i kroppen vår, men også i sjokolade og CBD. Anandamide er beskrevet fra sanskritordet “ananda” som kan oversetter til “lykke, glede eller nytelse” på grunn av måten det påvirker vårt humør.

Hvordan virker Anadamide? Anandamide er en nevrotransmitter, et signalstoff som skilles ut av nerveceller. Men også et endocannabinoid, en komponent produsert i kroppen som binder seg til cannabinoide (CB1 and CB2) mottakere i hjernen og kroppen. Denne utgjør våre endocannabinoidsystem. Dette systemet spiller en viktig rolle i vedlikehold av flere fysiologiske og psykologiske prosesser gjennom sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet. Førstnevnte som er ansvarlig for vårt humør, og sistnevnte er ansvarlig for vårt immunforsvar og homeostase ( Prosessen av å opprettholde stabilt indre fysiologisk miljø i en organisme).

8. Kakao Reduserer inflammasjon

Rå Kakao inneholder en rekke anti inflammatoriske stoffer kjent som flavonoider, noe som er viktig for å bekjempe tilstander med kronisk inflammasjon. Dette er typiske drivere av aldring, overvekt, og diverse livsstilssykdommer.

Hvorfor velge økologisk kakao og sjokolade? Etiske og miljømessige utfordringer man bør være klar over

Etterspørselen etter sjokolade på verdensbasis er høy — og over 80% av all kakao i verden handles fra deler av verden som er preget av ekstrem fattigdom. Dette gjør vestlig etterspørsel etter kakao til en pådriver til urettferdige og livsfarlige arbeidsvilkår, barnearbeid, slaveri og menneskehandel. Ved å velge fairtrade, eller enda bedre; direkte handel, sikrer man at alle menneskene i verdikjeden er ivaretatt og jobber under trygge forhold til en rettferdig lønn.

Den konvensjonelle kakaoindustrien bidrar til at det hugges ned regnskog og gamle planter, for å plante nytt, fremfor å bruke eksisterende mark. Dette gjør at store deler av kakaoindustrien er en av de største klimaverstingene akkuratnår det kommer til å hugge ned regnskog. 

Videre brukes det mye sprøytemidler som verken er bra for deg som spiser sjokoladen — eller de som jobber på plantasjene. Disse arbeiderne har i mange tilfeller ikke skikkelig verneutstyr, som gjør de ekstra sårbare. Ved å velge økologisk bidrar du til bærekraftig utvikling, mindre klimautslipp, biologisk mangfold, samt bedre helse for både deg selv og de som jobber hardt for kakaoen din.

Enkle måter å få i deg litt kakao hver dag 

Hvis du ikke er av typen til å bake og kokkelere selv, frykt ei. Det finnes en rekke sjokolade som er både raw, vegansk, økologisk og etisk produsert. Som for eksempel Goodio sine veganske Bean to Bar sjokolader. Eller Wunder Workshop sin Raw sjokolade som er infusert med næringsrike krydder og adaptogener for en ekstra boost for kropp og sinn.

Å lage kakao med råkakao, plantemelk og en naturlig søtning er en relativt enkel sak. Men vi elsker også Four Sigmatic sine instant kakao-mikser som også inneholder en god dose medisinsk sopp og adaptogener. Wunder Workshop sin Golden Mylk med kakao er også perfekt for deg som vil ha det beste fra kakaoen kombinert med ayurvediske krydder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.