Helse & Velvære Mat, drikke og oppskrifter

Ashwagandha – En urgammel urt for en moderne livsstil

Ashwagandha, også kjent som indisk ginseng, er et kraftig urt som har blitt brukt i ayurvedisk medisin i flere århundrer, for å fremme fysisk og mental helse. Denne adaptogene urten har vist seg å ha et hav av helsefordeler. Og disse positive erfaringene,  som har gjort den ekstremt populær som et kosttilskudd i nyere tid.

Denne roten besitter egenskaper som inkludert å kunne redusere stress og angst, forbedre kognitiv funksjon og styrke immunforsvaret. Dette gjør den til et utmerket kosttilskudd for å balansere den livsstilen mange i Norge og resten av den vestlige verden lever.

I denne guiden vil vi utforske historien og fordelene med ashwagandha, og hva som gjør den så poulær.

Hva er Ashwagandha?

Ashwagandha er en plante som tilhører nattskyggefamilien. Denne plantefamilien inkluderer over 2000 ulike planter, men de man kjenner best er tomat, paprika og potet.

Ahswagandha har sin tilhørighet i India og Midtøsten, og har blitt brukt i over 3000 år i ayurvedisk medisin for å behandle og forebygge en rekke helsetilstander. Roten til ashwagandha-planten er delen som brukes til medisinske formål, og den tørkes ofte og males til et pulver. Den mest potente formen er en ekstrakt, nærmere kjent som KSM66. Dette betyr at Ashwagandaen er fullspektum, og at selve ekstrakten komme utelukkende fra roten og ikke bladene.

Mange spør oss om Ashwagadha er lovlig i Norge, og det er det. Det er en trygg og godkjent urt, med få bivirkninger som omsettes som et kosttilskudd.

Ashwagandhas historie

Ashwagandha har en lang historie med bruk i ayurvedisk medisin, en av de eldstre tradisjonelle medisinske systemene. Roten ble brukt til å behandle ulike tilstander, inkludert stress, angst og tretthet. Men også for å forbedre fysisk og mental ytelse.

De siste årene har ashwagandha blitt populær i Norge og resten av den vestlige verden som et naturlig middel mot stress og angst, som mange har gode erfaringer med. Moderne vitenskapelig forskning har også validert mange av de tradisjonelle bruksområdene for ashwagandha. Og det er bevist at denne urten har et bredt spekter av helsemessige fordeler.

6 Fordeler med Ashwagandha

1. Reduserer stress og angst
Ashwagandha har vist seg å bidra til mer balanse ved å redusere stress og angst. Helt konkret reduserer den nivåene av stresshormonet kortisol i kroppen. Dette kan bidra til bedre humøret samt å fremme en følelse av ro.
2. Forbedrer kognitiv funksjon

Ashwagandha har vist seg å kunne virke gunstig på hukommelse, fokus og generell kognitiv funksjon. Dette sies å skyldes ashwagandha sine egenskaper til å booste funksjonen til hjernens nevrotransmittere.

3. Øker immunforsvaret

Ashwagandha kan styrke immunsystemet ved å øke antall hvite blodceller og naturlige drepeceller, som bidrar til å bekjempe infeksjoner og sykdommer.

4. Fremmer fysisk ytelse

Ashwagandha har vist seg å kunne bidra til økt muskelmasse, redusert kroppsfett og bedre utholdenhet. Dette gjør det til et populært supplement for idrettsutøvere og kroppsbyggere.

5. Støtter hjertehelsen

Ashwagandha kan bidra til å senke blodtrykket og kolesterolnivået, noe som kan forebygge og redusere risikoen for hjertesykdom.

6. Fremmer bedre søvn

Ashwagandha har vist seg å fremme bedre søvn ved å redusere stress og angstnivåer. Dette kan bidra til å forbedre søvnkvaliteten og fremme generell velvære.

Er Ashwagandha noe for meg?

Ashwagandha er et kraftig urtemiddel som har blitt brukt i århundrer for å fremme fysisk og mental helse. Det er generelt trygt i bruk, og har veldig få og sjeldne bivirkninger. Men som med alle potente og aktive ingredienser er det alltid lurt å prøve seg frem med en liten dose først og øke gradvis, da noen kan være sensitive til de aktive komponentene til visse planter.

Bivirkninger kan inkludere:

  •  mageproblemer som diaré, kvalme eller oppkast når de tar ashwagandha.

  • At Ashwagandha kan interagere med visse medisiner, inkludert medisiner for diabetes, hjerteproblemer og visse kreftmedisiner.

  • Hormonsvingninger: Ashwagandha kan påvirke hormonnivåer

  • Søvnproblemer: Selv om ashwagandha tradisjonelt har blitt brukt som et beroligende middel, kan det i ytterst få tilfeller bidra til det motsatte hos noen mennesker, som er ekstra sensitive

Det er viktig å huske at de aller færreste mennesker vil oppleve bivirkninger når de tar ashwagandha, og at nivået av bivirkninger kan variere fra person til person.

For de fleste vil det brede spekteret av helsemessige fordeler, inkludert å redusere stress og angst, forbedre kognitiv funksjon og styrke immunsystemet. Være noe som gjør ashwagandha til  et flott tillegg til enhvers velværerutine. Enten du tar det i tilskuddsform, som te eller som en tinktur.

Kjøp Ashwagandha og adaptogener i nettbutikken vår

Kilder
  1. “An Overview on Ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252722/
  2. “Withania somnifera Improves Semen Quality by Regulating Reproductive Hormone Levels and Oxidative Stress in Infertile Men” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/
  3. “An Alternative Treatment for Anxiety: A Systematic Review of Human Trial Results Reported for the Ayurvedic Herb Ashwagandha (Withania somnifera)” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5349015/
  4. “Withania somnifera (Ashwagandha) Root Extract Improves Cognitive and Psychomotor Performance in Healthy Adults” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6254904/
  5. “Withania somnifera root powder in the management of oxidative stress and chronic diseases” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4287221/
  6. “Role of Withania somnifera in the management of oxidative stress and chronic diseases” – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5869399/
 
 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *